Previous slide
Next slide

بوتاکس چیست؟ عوارض و مراقبت های بعد از آن

بوتاکس نوعی سم بوتولینوم تزریقی می باشد که از دیرباز برای رفع چین و چروک و جوانسازی صورت استفاده می شود. تزریق بوتاکس به عنوان یک گزینه آرایشی غیر جراحی تقریباً بدون دوره نقاهت است. از این رو می توانید بلافاصله پس از تزریق بوتاکس به فعالیت عادی خود بازگردید. با این حال، عواملی وجود دارند که می توانند بر کارایی نتایج تزریق سم بوتولینوم تأثیر بگذارند. گذشته از انتخاب یک مرکز معتبر و اپراتور آموزش دیده و مجرب برای تزریق بوتاکس، نکات مراقبتی مهمی وجود دارند که باید برای جلوگیری از عوارض و گرفتن نتیجه مطلوب از بوتاکس تراپی بدانید.

در این مقاله سعی داریم درباره کاربرد، مزایا، عوارض و مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس حرف بزنیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

بوتاکس چیست؟

بوتاکس سم بوتولینوم و یک پروتئین عصبی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. سم بوتاکس کاربردی گسترده در حوزه پزشکی و به ویژه حوزه زیبایی دارد. در حوزه زیبایی از تزریق سم بوتاکس برای کاهش چین و چروک ها و رفع خطوط ریز استفاده می کنند.

سم بوتاکس مانع از آزاد شدن استیل کولین می شود. استیل کولین یک انتقال دنده عصبی است که در انقباضات عضلانی نقش مهمی را برعهده دارد. بوتاکس باعث می شود تا فعالیت عضلانی مهار شود و در نتیجه چین و چروک های پوست به میزان قابل توجهی کاهش یابند.

از این رو تزریق بوتاکس در یک مرکز معتبر و توسط اپراتورهای مختصص و آموزش دیده درمانی بی خطر، بدون عوارض جانبی جدی، بدون درد، کبودی و همچنین بدون دوران نقاهت می باشد.

به طور کلی ترکیبات بوتاکس را می توان به دو دسته فلج کننده و پرکننده (فیلر) تقسیم بندی کرد. همان طور که از نام آن ها پیداست، ترکیبات فلج کننده بوتاکس باعث می شوند تا ماهیچه ها فلج شوند و تحرکی نداشته باشند و در نهایت چین و چروک ها را از بین ببرند. نوع پرکننده نیز برای پرکردن گودی زیر چشم، خطوط خنده، حجیم کردن لب ها و غیره استفاده می شود.

کاربرد بوتاکس

مهم ترین کاربردهای تزریق بوتاکس در پزشکی زیبایی عبارتند از:

  • بوتاکس زیر چشم: بنا به دلایل مختلف به ویژه بالا رفتن سن، رژیم غذایی نامناسب، عدم خواب کافی و غیره به تدریج شاهده ضعیف تر شدن عضلات نگهدارنده پلک می شویم که باعث افتادگی و همچنین چین و چروک اطراف چشم می شوند. بوتاکس یک راه ایمن برای فلج کردن این عضلات و در نهایت رفع چین و چروک ها است.
  • تزریق بوتاکس پیشانی و ابرو: تزریق بوتاکس یکی از روش های محبوب برای لیفتینگ ابرو و رفع خطوط پیشانی است.
  • بوتاکس لب: با تزریق بوتاکس به لب ها می توان به آنها فرم زیبا و حجیم تری داد که تاثیر بسزایی در جذابیت چهره دارد.
بوتاکس چیست؟ عوارض و مراقبت های بعد از آن

مزایای تزریق بوتاکس

تا اینجای مقاله اطلاعاتی را در رابطه با سم بوتاکس و کاربرد آن در حوزه زیبایی به دست آورید. اکنون این سوال پیش می آید که مزایای تزریق بوتاکس چیست؟ برخی از مهم ترین مزایای بوتاکس درمانی عبارتند از:

  • بدون نیاز به جراحی و غیرتهاجمی است.
  • تزریق بوتاکس باعث می شود تا پوست نرم و لطیف شود.
  • یک روش درمانی بدون درد و خونریزی است.
  • پس از تزریق بوتاکس نیازی به دوره نقاهت نخواهید داشت و صرفا باید دستورالعمل های پس از درمان را رعایت کنید.

مطمئنا با بررسی برخی از مهم ترین مزایای بوتاکس درمانی، بیشتر افراد خواهان انجام بوتاکس برای بازیابی جوانی شان هستند اما بهترین کاندیدا برای تزریق بوتاکس چه کسانی می باشند ؟ لطفا برای پاسخ سوال تان مطلب بعدی را مطالعه کنید.

بهترین کاندیدا برای تزریق بوتاکس

بهترین کاندیدا برای بوتاکس درمانی فردی است که از دست چین و چرو ها و ظاهر پیر صورتش به ستوه آمده است. فردی که برای درمان چین و چروک هایش در بین پیشانی و ابرو ها و همچنین اطراف چشمانش تزریق بوتاکس را انتخاب می کند باید از سلامت کلی خوبی برخوردار و بیماری خاصی نداشته باشد. قبل از انجام بوتاکس سوابق پزشکی خود را با اپراتور و متخصص در میان بگذارید. همچنین حتما به این نکته توجه نمایید که با توجه به شدت چین و چروک تان باید انتظارات کاملا واقع بینانه ای پس از تزریق بوتاکس داشته باشید.

عوارض تزریق بوتاکس

برخی از عوارض جانبی و احتمالی تزریق بوتاکس عبارتند از:

  • بعد از تزریق بوتاکس ممکن است که در 24 ساعت اول برخی از علائم آنفولانزا مانند سردرد را احساس کنید.
  • محل تزریق ممکن است اندکی کبود شود.
  • افتادگی پوست که کاملا موقتی است. در مواقعی که ماده بوتاکس تزریق شده به ابرو ها و پلک ها منتقل شود ممکن است که به صورت کاملا موقتی این نواحی دچار افتادگی شوند.
  • در صورتی که تزریق بوتاکس بیش از حد انجام شود، ممکن است که بدن به بوتاکس تراپی مقاومت نشان دهد.
بوتاکس چیست؟ عوارض و مراقبت های بعد از آن

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس باعث به حداقل رسیدن عوارض جانبی، افزایش ماندگاری و همچنین دستیابی به نتایج مطلوب می شوند. برخی از دستورالعمل های مربوط به مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس به شرح زیر می باشند:

  • دست کم به مدت 24 ساعت از مالش یا لمس ناحیه تحت درمان باید خودداری نمایید. لمس کردن و مالش دادن ناحیه تحت درمان باعث می شوند تا سم به عضلات مجاور انتشار یابد و اثرات نامطلوبی را به جا بگذارد.
  • حداقل به مدت 24 تا 48 ساعت پس از بوتاکس تراپی از انجام فعالیت های بدنی سنگین و شدید به شدت اجتناب کنید. هر گونه فعالیت سنگین به افزایش جریان خون و به هم ریختگی در ناحیه تحت درمان منجر می شود.
  • مصرف دارو ها و مکمل های رقیق کننده خون را کنار بگذارید تا خطر کبودی به حداقل مقدار خود برسد.
  • از قرارگیری در معرض گرمای بیش از حد به ویژه جکوزی و سونا خودداری کنید؛ زیرا این امر اثر سوء بر بوتاکس خواهد داشت.

ماندگاری بوتاکس

مدت زمان ماندگاری بوتاکس با توجه به عوامل متفاوت در افراد مختلف متغیر است. با این حال معمولا ماندگاری اثربخشی تزریق بوتاکس بین سه تا شش ماه می تواند متغیر باشد. پس از تزریق بوتاکس، بدن به صورت طبیعی و تدریجی اثرات آن را متابولیزه می کند و چین و چروک ها باز می گردند. به همین دلیل برای افزایش میزان ماندگاری تزریق بوتاکس بهتر است در فواصل منظم برای درمان مداوم چین و چروک ها، بوتاکس تراپی را تکرار نمایید.

جمع بندی

شادابی و طراوت دوران جوانی همه را ترغیب می کنند تا به دنبال بهترین و کم تهاجمی ترین تکنیک های زیبایی باشند. همان طور که گفته شد یکی از این شیوه های بی خطر و موثر برای بازیابی روز های دوران جوانی تزریق بوتاکس است. بوتاکس درمانی بدون درد، برش و خونریزی می تواند چین و چروک های پوست را درمان کند و پوستی شاداب را به شما هدیه بدهد.

نکات زیبایی و درمانی که حتما باید بدانید

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید