Previous slide
Next slide

عوارض سابسیژن چیست؟ بررسی هر آنچه باید بدانید

سابسیژن چیست؟ از فواید و عوارض سابسیژن چه می دانید؟ سابسیژن یک روش کم تهاجمی برای درمان اسکار آکنه است. سابسیژن اخیراً محبوبیت بیشتری پیدا کرده است؛ زیرا افراد به دنبال یک جایگزین کم تهاجمی تر اما مؤثرتر برای سایر درمان های خشن تر مانند لیزرهای فرسایشی هستند. یکی از فواید سابسیژن این است که می تواند اسکارهای بسته شده را درمان کند و باعث تولید کلاژن جدید شود تا ظاهری صاف و یکنواخت به پوست شما بدهد.

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا سابسیژن یکی از قوی ترین روش ها برای درمان جای جوش و افزایش اعتماد به نفس است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سابسیژن، فواید و عوارض آن با ما همراه باشید.

عوارض سابسیژن چیست؟ بررسی هر آنچه باید بدانید

فهرست مطالب

سابسیژن چگونه عمل می کند ؟

سابسیژن با آزاد سازی اتصالات رشته های نامنظم کلاژن در درون پوست عمل می کند. این اتصالات از رشته های کلاژنی که به طور نامنظم چیده شده اند تشکیل می شوند. با استفاده از یک سوزن یا سایر ابزار های کاوشگر، اتصالات به صورت مکانیکی از هم جدا می شوند و اجازه می دهند تا کلاژن جدیدتر تولید و به شکل منظم تری در یک راستا قرار گیرند.

سابسیژن روی چه نوع اسکارهایی تاثیر می گذارد ؟

سابسیژن در درجه اول روی اسکارهای آکنه چرخشی یا گرد (rolling acne scars) عمل می کند. این اسکارها به طور منحصر به فردی با اتصالات فیبروتیک در درم مشخص می شوند که دارای ظاهر موج دار هستند.

سابسیژن همچنین در از بین بردن اسکارهای Boxcar Scars (اسکارهای با ظاهری پهن و فرورفته که دارای لبه های تیز است) نیز موثر می باشد، اگرچه تشخیص این نوع از اسکارها از جای زخم های معمولی کار دشواری است.

عوارض سابسیژن چیست؟ بررسی هر آنچه باید بدانید

چه نوع اسکارهایی به سابسیژن پاسخ نمی دهند ؟

بیشتر اسکار های آیس پیک (Ice Pick Scars) و اسکار های مربعی به سابسیژن پاسخ مطلوبی نمی دهند؛ زیرا هر دو نوع اسکار فاقد اتصال در پوست هستند. در عوض، درمان های جایگزین، مانند TCA CROSS یا فنل کراس، پانچ اکسیزیون، درم ابریژن و لیزر فرسایشی، در درمان این نوع از اسکارها نتایج قابل‌توجه تری را ایجاد می کنند.

سابسیژن چگونه انجام می شود ؟

سابسیژن با استفاده از یک سوزن، کانولا یا سایر کاوشگرهای تخصصی مانند Taylor Liberator انجام می شود تا به صورت مکانیکی اتصالات در پوست قطع شود. انتخاب پروب به نوع و توزیع اسکار بستگی دارد. اسکارهای چرخشی جزئی به راحتی با سوزن یا کانولا قابل درمان هستند.

با این حال، اسکارهای چرخشی سخت تر و گسترده تر ممکن است به ابزار دقیق تری مانند Taylor Liberator نیاز داشته باشند.

آیا به سابسیژن نیاز دارم؟

با آشنایی با انواع اسکار آکنه می توانید متوجه شوید که آیا به سابسیژن نیاز دارید یا خیر:

  • اسکار های آیس پیک: فرورفتگی های کوچک V شکل که تا درم عمیق کشیده می شوند.
  • اسکارهای مربعی: زخم های هندسی با دیوارهای عمودی و پایه صاف که می توانند کم عمق یا عمیق باشند.
  • اسکار های چرخشی: اسکارهای پهن و کم عمقی که ظاهری موج دار روی پوست ایجاد می کنند.

اسکار های چرخشی یا گرد بهترین پاسخ را به سابسیژن می دهند. نحوه تشکیل اسکارهای چرخشی بدین گونه است که در بین درم و بافت زیر درم رشته هایی از جنس فیبر به وجود می آیند. این رشته ها قادر هستند تا اپی درم را به سمت پایین بکشند تا بتواند به ساختارهای عمیق پوست وصل شود.

عوارض سابسیژن چیست؟ بررسی هر آنچه باید بدانید

سابسیژن Taylor Liberator چیست؟

 

Taylor Liberator یک کاوشگر فلزی بلند با یک شکاف یا دندانه W شکل در انتهای آن است. نوک تخصصی آن به گونه ای طراحی شده است که با عبور این ابزار از روی پوست، اتصالات را به طور موثرتری جذب کند. هدف از طراحی این ابزار بهبود شکستن کامل اتصالات فیبروتیک در پوست است که دستیابی به آن با ابزارهای کوچک مانند سوزن و کانولا دشوارتر می باشد.

یکی از مزایای دیگر سابسیژن Taylor Liberator این است که اسکارهای آکنه ای که در یک طرف صورت وجود دارند را می توان از طریق یک یا دو نقطه ورودی درمان کرد. این ویژگی باعث می شود تا بیماران دیگر نگران ایجاد زخم های جدیدتر پس از انجام سابسیژن نباشند.

سابسیژن کانولا چیست؟

سابسیژن کانولا، همانطور که از نام آن پیداست، با ابزاری توخالی انجام می شود که در اصل برای تحویل یا خارج کردن مایعات، گازها یا داروها طراحی شده است. کانولاها به دلیل انعطاف پذیری و نوک صافی که دارند، یکی از ایمن ترین ابزارهایی به شمار می روند که در سابسیژن برای شکستن اتصالات نامنظم کلاژن استفاده می شوند و در عین حال آسیب به سایر ساختار های پوست مانند رگ های خونی و اعصاب را به حداقل می رسانند.

یکی از ایرادهای استفاده از کانولا ها در سابسیژن این است که انعطاف پذیری آنها باعث می شود که در اثر اتصالات فیبروتیک متراکم تر خم شوند که این امر منجر به تشریح ناقص اسکار می شود. در این موارد، ابزارهای قوی تری مانند Taylor Liberator ترجیح داده می شوند.

سابسیژن سوزنی چیست؟

سابسیژن ابتدا با سوزن های تزریقی ساده به دلیل سهولت دستکاری آنها انجام می شد. بعدا پزشکان شروع به استفاده از سوزن های نوکور کردند؛ زیرا نوک تیز تر آنها  قطع کردن اتصالات نامنظم کلاژن را بهتر تسهیل می کند. سابسیژن سوزنی همچنان به طور گسترده انجام می شود، اما به دلیل محدودیت های مشابه با سابسیژن کانولا، محبوبیت کمتری پیدا کرده است.

آیا در سابسیژن نیاز به بیهوشی دارم؟

بی حسی تامسنت که با نام هیدرودیسکشن نیز شناخته می شود، با تزریق حجم زیادی از ماده بی حس کننده رقیق در ناحیه درمان موضعی انجام می شود.

هدف از بی حسی تامسنت نه تنها بی حس کردن صورت قبل از سابسیژن، بلکه دور کردن ناحیه درمان از ساختارهای عصبی عروقی حیاتی صورت است.

این امر باعث می شود که اشکال تهاجمی تر سابسیژن، مانند سابسیژن لایه عمیق یا تیلور لیبراتور، ایمن تر انجام شوند.

نکته مهمی که باید به آن توجه نمایید این است که گونه های بیمار پس از بیهوشی تامسنت واقعا متورم خواهند شد. تقریباً 48 تا 72 ساعت طول می کشد تا مایع به طور طبیعی از صورت بیمار خارج شود. بی حسی نیز تا 10-12 ساعت ادامه خواهد داشت. همچنین ممکن است بیمار بی حسی طولانی مدت را در نواحی درمان تجربه نماید، که پاسخی کاملاً طبیعی به ابزاری است که به طور موقت اعصاب سطحی صورت را مختل می ‌کند.

خطرات و مزایای سابسیژن چیست؟

خطرات عادی و گذرای سابسیژن شامل خونریزی، کبودی و تورم مداوم می باشند. این اثرات نامطلوب به طور طبیعی در عرض چند هفته از بین خواهند رفت. عوارض جانبی بسیار نادر شامل آسیب عصبی یا ضعف عضلانی، عفونت، زخم اضافی یا تشکیل ندول هستند.

مزایای سابسیژن

مزایای سابسیژن عبارتند از:

  • برداشتن اسکارهای آتروفیک
  • بهبود چین و چروک های عمیق
  • برای برخی از بیمارانی که از برآمدگی هایی در صورت خود که ناشی از انتقال اتولوگ چربی است رنج می برند، سابسیژن لایه عمیق می تواند به توزیع مجدد چربی برای ایجاد ظاهری صاف تر کمک کند.

به چند جلسه سابسیژن نیاز دارم؟

تعداد جلسات درمان سابسیژن بسته به میزان اسکار آکنه متفاوت است. موارد شدیدتر ممکن است نیاز به جلسات متعدد داشته باشند تا بهبود قابل توجهی مشاهده شود. سابسیژن Taylor Liberator برای اجتناب از نیاز به درمان های مکرر با تسهیل قطع کامل تر اتصالات رشته های نامنظم کلاژن طراحی شده است.

مدت زمان نقاهت و بهبودی برای سابسیژن چگونه است؟

تعداد جلسات درمان سابسیژن بسته به میزان اسکار آکنه متفاوت است. موارد شدیدتر ممکن است نیاز به جلسات متعدد داشته باشند تا بهبود قابل توجهی مشاهده شود. سابسیژن Taylor Liberator برای اجتناب از نیاز به درمان های مکرر با تسهیل قطع کامل تر اتصالات رشته های نامنظم کلاژن طراحی شده است.

سوالات متداول

 

  1. آیا سابسیژن دائمی است؟ بله پس از برداشتن اسکار، نتایج دائمی هستند.
  2. آیا اسکارهای آکنه پس از سابسیژن می توانند عود کنند؟ خیر، این امر بسیار بعید است به شرطی که دیگر آکنه فعال نداشته باشید.
  3. آیا می توان سابسیژن را در خانه انجام داد؟ خیر. سابسیژن باید توسط یک پزشک مجرب و با تجربه انجام شود.
  4. آیا سابسیژن می تواند باعث آکنه شود؟ خیر، هیچ مدرکی مبنی بر این امر وجود ندارد که سابسیژن باعث آکنه می شود.
  5. آیا سابسیژن می تواند باعث هیپرپیگمانتاسیون شود؟ هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب می تواند در بیمارانی با انواع پوست تیره تر رخ دهد که قبل از انجام سابسیژن، تحت درمان مهارکننده رنگدانه قرار نگرفته اند. پزشکان متخصص زیبایی قبل از درمان سابسیژن، خطر بروز هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب را بررسی خواهند کرد.
  6. آیا سابسیژن می تواند جای زخم را بدتر کند؟ نه این امر خیلی بعید است.
  7. چه کسانی نباید سابسیژن انجام دهند ؟ موارد منع اندکی برای انجام سابسیژن وجود دارند. افرادی که نباید سابسیژن انجام دهند عبارتند از:
  • کسانی که مستعد ایجاد اسکار کلوئید هستند.
  • عفونت فعال در ناحیه درمان
  • آکنه فعال در ناحیه درمان
  • استفاده فعال از آکوتان/اوروتان
  • بارداری یا شیردهی
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری برای کبودی هستند. از این رو باید در انجام سابسیژن احتیاط کنند.

نکات زیبایی و درمانی که حتما باید بدانید

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید